قیمت فروش محصولات و هزینه خدمات کشاورزی در مناطق روستایی کشور – بهار 1393

   وجود آمار و اطلاعات به­هنگام از فعالیت­های مختلف بخش کشاورزی، ابزار اساسی برنامه­ریزی و ارزیابی پیشرفت فعالیت­ها و اقدام­های انجام شده به حساب می­آید و در این میان اطلاعات مربوط به قیمت فروش محصولات و هزینه خدمات کشاورزی نقش اساسی دارد. هر محصول کشاورزی هنگام گذر از مرحله تولید تا مصرف نهایی به علت تاثیر عوامل متعدد قیمت­های متفاوتی پیدا می­کند که در اصطلاح قیمت سرخرمن، قیمت عمده­فروشی و قیمت خرده­فروشی نامیده می­شود. برای دستیابی به قیمتی که فقط ناشی از فعالیت­های کشاورزی باشد، لازم است تاثیر عواملی نظیر هزینه­های حمل و نقل، انبارداری، سود واسطه­ها و ... حذف شود.

   طرح"قیمت فروش محصولات و هزینه خدمات کشاورزی" از سال 1353 با جمع­آوری قیمت 18 قلم محصول و یک قلم خدمت کشاورزی آغاز شد. درسال 1385 با افزایش اقلام آمارگیری، پوشش محصولات و خدمات شکل مطلوب­تری به خود گرفته به­طوری که درحال حاضر اطلاعات 111 قلم محصول (زراعی، باغی و دامی)، 10 قلم خدمات ماشینی و 11 قلم خدمت نیروی انسانی، جمع­آوری می­گردد.

اطلاعات به دست آمده از انجام این طرح کاربردهای متنوعی دارد که برخی از آن­ها به شرح زیر است.

-تهیه شاخص قیمت تولیدکننده بخش کشاورزی

-استفاده در برآورد ارزش تولید محصولات کشاورزی

-بررسی تفاوت بین قیمت فروش (سرخرمن) با قیمت عمده­فروشی و قیمت خرده­فروشی (قیمت مصرف کننده) محصولات کشاورزی.

   نشریه حاضر نتایج حاصل از اجرای آمارگیری مذکور در فصل بهار سال 1393 است که با مراجعه به آبادی­های نمونه در دوره آمارگیری به دست آمده است. نشریه دارای چهاربخش است:

-بخش اول: تعاریف و کلیات طرح

-بخش دوم: گزیده یافته­ها

-بخش سوم: نمودارها

-بخش چهارم: جدول­های متوسط فصلی قیمت فروش محصولات و متوسط فصلی هزینه خدمات کشاورزی به تفکیک استان

این نشریه توسط مرکز آمار ایران تهیه شده است. برای دریافت متن کامل نشریه اینجا را کلیک کنید.

تاریخ:
1393/09/02
فایل ها :
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
 
آدرس پست الکترونیکی شما
   
شماره تلفن
توضیحات
 
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 
وزارت جهاد کشاورزی
کلیه حقوق این سایت متعلق به وزارت جهاد کشاورزی می باشد
Powered by DorsaPortal